WÓJT GMINY STAROŹREBY
Nr 6220.3.2012
Staroźreby dnia 01.10.2012r
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.), w związku z art. 64 ust.1 pkt 1, a także ust.3 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. Nr 199. poz. 1227, ze zm., zwanej dalej ustawą „ooś”), a także § 3 ust.2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku ENERGA –Operator S.A., ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, ENERGA – Operator S.A. Oddział w Płocku, ul. Wyszogrodzka 106, 09-400 Płock, złożonego przez Pełnomocnika Inwestora - Pana Wojciecha Wudarskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Rozbudowie do układu H5 stacji transformatorowej 110/15 kV GPZ Staroźreby, gmina Staroźreby.
p o s t a n a w i a m
stwierdzić brak potrzeby obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Rozbudowie do układu H5 stacji transformatorowej 110/15kV GPZ Staroźreby” gmina Staroźreby
UZASADNIENIE
Do Urzędu Gminy w Staroźrebach wpłynął wniosek ENERGA – Operator S.A., ul.Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, ENERGA – Operator S.A. Oddział w Płocku, ul. Wyszogrodzka 106,09-400 Płock, złożony przez Pełnomocnika Inwestora - Pana Wojciecha Wudarskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: Rozbudowie do układu H5 stacji transformatorowej 110/15kV GPZ Staroźreby”, gmina Staroźreby.
Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają do grupy przedsięwzięcia wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięcia mogących znacząco oddziaływać ma środowisko ( Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ) tj. rozbudowa, przebudowa lub montaż realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w § 3 ust. 1, w tym przypadku stacji elektroenergetycznych lub napowietrznych linie elektroenergetycznych, o napięciu znamionowym nie mniejszym niż 110 kV, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6.
Zgodnie z art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - Urząd Gminy jako organ prowadzący postępowanie wystąpił z pismem o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Płocku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wydanym Postanowieniu znak: WOOŚ-II.4240.802.2012.JC wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Płocku w Opinii Sanitarnej ZNS.7170-453-149/12.GB stwierdził, że nie ma konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa do układu H5 stacji transformatorowej 110/15kV GPZ Staroźreby, gm. Staroźreby”
- Rodzaj i charakter przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie do układu H5 stacji transformatorowej 110/15 kV GPZ Staroźreby, zlokalizowanej na działkach o nr Ew. 27/1 i 27/2 oddalonych około 1,2 km od miejscowości Staroźreby, gmina Staroźreby.
Teren stacji zabudowany jest obiektami służącymi do przeprowadzania, rozdziału i przesyłania energii elektroenergetycznej, w tym: napowietrzną rozdzielnią 110kV, jedną jednostkę transformatorową 110/15kV oraz rozdzielnią SN usytuowaną w budynku. Powierzchnia ogrodzonej istniejącej stacji 110/15 kV GPZ Staroźreby wynosi 9128 m2. nie zakłada się zwiększenia powierzchni terenu zajmowanego przez przedmiotowy obiekt po realizacji przedsięwzięcia, jak również zmian w usytuowaniu istniejących napowietrznych linii elektroenergetycznych.
Sąsiedztwo terenu stacji stanowią używki rolne. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że na działce o nr Ew. 27/2 znajduje się budynek mieszkalny pracownika Inwestora. Najbliższa rozproszona zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości około 250 m.
Rozbudowa (modernizacja) istniejącej stacji transformatorowej polegać będzie na:
- demontażu istniejącej i budowie nowej napowietrznej rozdzielni 110 kV,
- budowanie nowych stanowisk transformatorów TR1 i TR2 wraz z misami olejowymi,
- budowie kanalizacji deszczowej wraz z separatorem oleju,
- budowie nowoprojektowanych kanałów kablowych,
- montażu ekranu akustycznego przed budynkiem mieszkalnym pracownika Inwestora,
- budowie stanowiska potrzeb własnych,
- wykonaniu siatki uziemiającej, ochrony przeciwpożarowej i oświetlenia terenu,
- wykonaniu zabezpieczeń, sygnalizacji i telemechaniki w zakresie rozbudowy,
- przeprowadzeniu utylizacji aparatury, fundamentów i konstrukcji,
- uzupełnienia zagospodarowania i uporządkowania terenu po przebudowie, zebranie i wywiezienie gruzu, wyrównanie terenu i obsianie miejsc wolnych trawą,
- budowie nowych dróg wewnętrznych i modernizacji istniejących.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:
Planowana inwestycja polegać będzie na rozbudowie istniejącej stacji transformatorowej, w wyniku której zwiększy się powierzchnia terenu zajmowanego przez przedmiotowy obiekt, natomiast zużycie surowców i energii w wyniku rozbudowy nie przekroczy 20 %.
c) wykorzystania zasobów naturalnych:
Rozbudowa stacji nie spowoduje zwiększenia ilości wykorzystywanych surowców, paliw i energii, w stosunku do stanu obecnego.
d) emisji i występowaniu innych uciążliwości:
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia będzie ograniczony czasowo i przestrzennie. Realizacja inwestycji wiązać się będzie z emisją hałasu oraz gazów i pyłów do powietrza, pochodzących z pracy sprzętu ciężarowego oraz pojazdów transportujących materiały budowlane. W trakcie realizacji inwestycji powstawać będą odpady, które przekazywane będą uprawnionym odbiorcom w celu odzysku i unieszkodliwienia.
Eksploatacja urządzeń stacji transformatorowej związana będzie z emisją hałasu i pól elektromagnetycznych. Źródłem powstania pól elektromagnetycznych będą przewody na aparaturze zainstalowanej na stacji oraz przewody linii 110 kV znajdujące się na słupach o wysokości od 18 m do 20 m. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że wartości hałasu i pól elektromagnetycznych nie przekroczą dopuszczalnych poziomów poza teren stacji ( również przy budynku mieszkalnym pracownika Inwestora). W celu dodatkowej ochrony budynku zamieszkanego przez pracownika Inwestora zostanie wybudowany również ekran akustyczny ( z zastosowaniem przeźroczystych tworzyw sztucznych).
W celu zabezpieczenia środowisko gruntowo – wodnego przed substancjami ropopochodnymi ( olejem znajdującym się w transformatorze) w ramach rozbudowy stacji wybudowane zostaną nowe, szczelne misy pod transformatorami mogące pomieścić 120 % oleju w przypadku awarii.
Odprowadzenie wód opadowych z dachów i powierzchni utwardzonych nie ulegnie zmianie i będzie odbywać się powierzchniowo na tereny zielone. Wody opadowe ze stanowisk transformatorów będą odprowadzone kanalizacja deszczową wyposażoną w separator substancji ropopochodnych rozsączkowane do gruntu przy pomocy skrzynek chłonnych.
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:
Prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami nie będzie stwarzać zagrożenia dla środowiska.
- Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:
Z przedłożonych dokumentów nie wynika, aby w miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu występowały obszary wodno – błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
b) obszary wybrzeży:
Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.
c) obszary górskie lub leśne:
Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami górskimi i leśnymi.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:
Z przedłożonej dokumentacji nie wynika, aby w rejonie inwestycji występowały obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody:
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest poza formami ochrony przyrody , o których mowa w art. 6, ust.1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ( Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz.1220, ze zm.).Najbliższe obszary Natura 200 zlokalizowane są od przedsięwzięcia w następujących odległościach :
- około 19.5 km – obszar specjalnej ochrony ptaków „ Dolina Środkowej Wisły” PLB 140004,
- około 19 km – obszar mający znaczenie dla Wspólnoty „Kampinoska Dolina Wisły” PLH 140029.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:
Z przedłożonych dokumentów nie wynika, aby w miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu występowały obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
Z przedłożonych dokumentów nie wynika, aby w miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu występowały obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
h) gęstość zaludnienia:
Gęstość zaludnienia na terenie gminy Starożreby wynosi około 54 osób/km2.
i) obszary przylegające do jezior:
W zasięgu oddziaływania inwestycji i w jej najbliższej okolicy nie występują jeziora.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
W rejonie realizacji przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
- Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważnego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2 wynikające z:
a)zasięgu oddziaływania – obszary geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.
b) transgrranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnianiem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:
Przedsięwzięcie polegać będzie na modernizacji istniejących obiektów stacji, bez zmian w sposobie zagospodarowania terenu. Ponadto, montaż szczególnych mis olejowych znacznie zminimalizuje potencjalne oddziaływanie na środowisko gruntowo – wodnego.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania:
Na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie występować emisja gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu związane z transportem materiałów i ich wymianą. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych. Inwestycja będzie realizowana z zachowaniem wszelkich wymogów mających chronić środowisko oraz czystości i porządku na terenie nieruchomości.
e) czasu trwania, częstości i odwracalności oddziaływania:
Oddziaływanie na etapie realizacji przedsięwzięcia będą krótkotrwałe i odwracalne.
Po przeprowadzeniu wnikliwiej analizy przedłożonych materiałów i otrzymanych opinii : Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Płocku oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Płocku w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia, za pośrednictwem Wójta Gminy Staroźreby.
Wójt Gminy Staroźreby
/-/ Józef Stradomski
Otrzymują :
1. ENERGA – Operator S.A.
Ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk.
ENERGA –Operator S.A. Oddział w Płocku, ul. Wyszogrodzka 106, 09 – 400 Płock.
2. Strony wg wykazu stron znajdującego się w aktach sprawy.
3. a/a Urzędu Gminy. |